Marcin Zaród 2017-08-04T10:46:44+00:00

Project Description

mgr inż. Marcin Zaród

Analyst DELab UW
Instytut Socjologii UW
m.zarod@is.uw.edu.pl

Lider projektu „Aktorzy-Sieci w zbiorowościach hakerskich”. W ramach DELab UW pracuje w obszarze badań socjologicznych, korzystając z metod i teorii socjologii nauki i techniki. Specjalizuje się w badaniach procesów tworzenia wiedzy naukowej i technicznej oraz w mechanizmach interakcji między nauką a społeczeństwem. Stosuje Teorię aktora-sieci, koncepcję obiektów granicznych oraz wybrane metody socjologii i antropologii organizacji.

Doktorant i wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego (w 2015 r. warsztat „Socjologia Internetów”), aktualnie pod opieką dr. hab. Lecha Nijakowskiego. Pracownik Centrum Nauki Kopernik, specjalista ds. komunikacji i popularyzacji nauki.  Współpracuje z Pracownią Badań i Innowacji Społecznych Stocznia, współtworzy ruch społeczny Obywateli Nauki.

Prywatnie miłośnik gier planszowych oraz muzyki dawnej.

W DELabie od 2014 roku.

Od października 2013 roku doktorant w Instytucie Socjologii UW

2014 Ukończenie z wyróżnieniem szkoły letniej z zakresu socjologii nauki i techniki,  Linköping, Szwecja

2014 staż badawczy w PBIS Stocznia

2012 staż w  Instytucie Badań Edukacyjnych w Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych

2009-2013 fizyk w Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN

2003-2008 studia magisterskie. Fizyka Techniczna, Politechnika Gdańska

Kostyszak M, Wadowski J.,  Zaród M. (2015). Engineering Education in Slavic Languages Countries. W: International Perspectives on Engineering Education. Engineering education and practice in context, red. Steen Hyldgaard Christiensen, Christine Didier, Andrew Jamison, Martin Meganck, Carl Mitcham i Byron Newberry, International Perspectives on Engineering Education. Cham: Springer (Philosophy of engineering and technology, t. 20), s. 125–146.

Zaród M. (2014). Kruche zależności, niepewne sojusze. Między sztuką, nauką a techniką. W: Skuteczność sztuki, Tomasz Załuski, red. Łódź: MS, s. 376–396.

Zaród M. (2015). Działanie, doświadczenie, wiedza. Wokół prac Harry’ego Collinsa. W: Przegląd Socjologii Jakościowej Tom XI (4), s. 192-206.

Zaród M. (2015). Hacking collective as a trading zone. Notes from the ethnography of hackerspaces in Poland. W: Kultura i Edukacja (w druku) (4).

Zaród M. (2015). Polityka, organizacja i praktyki tworzenia wiedzy w kolektywach otwartego kodu. Socjolog techniki czyta Inną Rzeczpospolitą Jana Sowy. W: Praktyka Teoretyczna 1 (15), s. 266–286.

Zaród M. (2014). Laboratory under microscope. From sociology of science to the STEM education. W: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa (1), s. 53–57.

Zaród M. (2013). Fabryki edukacji. Laboratoria wytwórcze jako nowe narzędzie edukacji technicznej. W: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 48 (4), s. 38-44.

Zaród M. (2013). Małe eksperymenty, wielkie odkrycia. W: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa (2), s. 55–59.

Zaród M. (2013). Symulując przyszłość. Gry komputerowe w edukacji klimatologicznej. W: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa 3, s. 29-39.

Zaród M. (2013). Wirtualna Politechnika. W: Edukacja Biologiczna i Środowiskowa (1), s. 31–41.

Zaród M. Hacking collective as a trading zone. ESA 2015. European Sociological Association, 28.08.2015, Prague.

Zaród M. Science and Technology Studies as a source for critical scientific education. V. International Conference on Critical Education, 17.06.2015, University of Lower Silesia. Wrocław.

Zaród M. Za otwartymi drzwiami. Aktorzy-sieci otwartej nauki. Sympozjum Konstruktywistyczne, 11.04.2014, UMK. Toruń.

Zaród M. Hacking the peripheries. Non-formal science and technology groups in Poland. Situating Solidarities. European Association for the Study of Science and Technology, 18.09.2014, Toruń.

Zaród M. Bytes of change. Exploratory research of Polish hackerspace. TEMA STS Summer School (anch. Wiebe Bijker), 08.08.2014, Linköping.

Zaród M. Non-formal science and technology. Preliminary participant observation study of Fab-Lab Łódź. Avant: Trends in Interdisciplinary Studies,2013, Toruń.

– współpracuje z polskim środowiskiem konstruktywistycznym (UAM, UMK)

– członkostwo I współpraca w ramach ESA (RN 24) I EASST

– kierownik projektu  „Aktorzy-Sieci w zbiorowościach hakerskich. Studium etnograficzne z zakresu badań nad nauką i techniką”. Narodowe Centrum Nauki, konkurs Preludium (nr. grantu 2014/13/N/HS6/04113)