Polityka wobec technologii – technologia wobec polityki

Sie­dem na dzie­sięć osób pra­cu­ją­cych w Doli­nie Krze­mo­wej w zawo­dach zwią­za­nych z kom­pu­te­ra­mi i mate­ma­ty­ką uro­dzi­ło się poza gra­ni­ca­mi Sta­nów Zjed­no­czo­nych. Wśród miesz­kań­ców Doli­ny Krze­mo­wej odse­tek osób uro­dzo­ny poza USA jest nie­mal trzy­krot­nie wyż­szy niż w całej ame­ry­kań­skiej popu­la­cji. Nic dziw­ne­go, że dekret pre­zy­den­ta Trum­pa doty­czą­cy imi­gra­cji z 27 stycz­nia 2017 r. wzbu­dził nie­po­kój w sek­to­rze nowych technologii.

Joan­na Mazur, Młod­szy Ana­li­tyk DELab UW

„Muslim ban” – dekret imi­gra­cyj­ny pre­zy­den­ta Trumpa

Dekret wpro­wa­dza 90-dnio­wy zakaz wjaz­du do USA dla wszyst­kich osób nie­ma­ją­cych ame­ry­kań­skie­go oby­wa­tel­stwa i pocho­dzą­cych z Ira­ku, Ira­nu, Jeme­nu, Liba­nu, Soma­lii, Suda­nu i Syrii – nie­za­leż­nie od fak­tu posia­da­nia przez nich wizy (nota bene, to nie z tych państw pocho­dzi­li ter­ro­ry­ści odpo­wie­dzial­ni za ata­ki zarów­no z 11 wrze­śnia 2001 r., jak i póź­niej­sze). Ponad­to doku­ment prze­wi­du­je 120-dnio­we zawie­sze­nie przyj­mo­wa­nia uchodź­ców oraz nie­ogra­ni­czo­ne cza­so­wo zawie­sze­nie przyj­mo­wa­nia uchodź­ców z Syrii. Licz­ba uchodź­ców, któ­re Sta­ny Zjed­no­czo­ne mają przy­jąć w 2017 r., zosta­ła ogra­ni­czo­na do 50 000 (zamiast zapo­wie­dzia­nych przez Oba­mę 110 000). Wpro­wa­dzo­ny został prio­ry­tet przyj­mo­wa­nia uchodź­ców wyzna­nia mniej­szo­ścio­we­go w danym pań­stwie. Nie jest jasne, jak trak­to­wa­ne będą oso­by posia­da­ją­ce podwój­ne oby­wa­tel­stwo, np. syryj­sko-nie­miec­kie. Komen­ta­rze przed­sta­wi­cie­li rzą­du Trum­pa mogą budzić nie­po­kój osób z ame­ry­kań­skim oby­wa­tel­stwem, ale czę­sto podró­żu­ją­cych mię­dzy Sta­na­mi Zjed­no­czo­ny­mi a jed­nym z obję­tych zaka­zem państw.

Akcja – reakcja

Infor­ma­cja o wyda­niu dekre­tu pre­zy­denc­kie­go dopro­wa­dzi­ła do pro­te­stów spo­łecz­nych na sze­ro­ką ska­lę i demon­stra­cji na lot­ni­skach. Uczest­ni­czy­li w nich m.in. praw­ni­cy sprze­ci­wia­ją­cy się roz­wią­za­niom wpro­wa­dzo­nym przez nowe­go pre­zy­den­ta. Orga­ni­za­cje zaj­mu­ją­ce się ochro­ną praw czło­wie­ka, z Ame­ri­can Civil Liber­ties Union na cze­le, zaję­ły się też kil­ko­ma spra­wa­mi osób zatrzy­ma­nych na lot­ni­skach. Spra­wy doty­czy­ły jed­nak kon­kret­nych osób już będą­cych na tere­nie Sta­nów Zjed­no­czo­nych, nie zaś orze­cze­nia pro­ble­mu zgod­no­ści z Kon­sty­tu­cją same­go dekretu.

Decy­zja pre­zy­den­ta Trum­pa spo­tka­ła się ze sprze­ci­wem spo­łecz­no­ści mię­dzy­na­ro­do­wej. Nega­tyw­ne opi­nie wyda­ły m.in. Biu­ro Wyso­kie­go Komi­sa­rza ONZ ds. Uchodź­ców, Mię­dzy­na­ro­do­wa Orga­ni­za­cja ds. Migra­cji, Inter­na­tio­nal Rescue Com­mit­tee, kan­ce­la­ria The­re­sy May, Jere­my Cor­byn, Boris John­son, Sadiq Khan (bur­mistrz Lon­dy­nu) i Ange­la Mer­kel. Justin Tru­de­au, pre­mier Kana­dy, Jean-Marc Ayrault (mini­ster spraw zagra­nicz­nych Fran­cji) i Nico­la Stur­ge­on (pierw­sza mini­ster Szko­cji) wyda­li oświad­cze­nia doty­czą­ce wspar­cia dla uchodź­ców i otwar­to­ści na przybyszy.

Tech­no­lo­gia wobec polityki 

Na dekret pre­zy­denc­ki kry­tycz­nie i emo­cjo­nal­nie zare­ago­wa­li przed­sta­wi­cie­le sek­to­ra nowych tech­no­lo­gii. Do decy­zji Trum­pa odnie­śli się m.in. Ste­wart But­ter­field, wła­ści­ciel por­ta­li Slack i Flickr; Mark Zuc­ker­berg; Brad Smith, dyrek­tor do spraw praw­nych Micro­so­ftu; Tim Cook z Apple, Reed Hastins, pre­zes Net­fli­xa; i Jeff Weiner, pre­zes LinkedIn.

W celu stwo­rze­nia wspól­nej stra­te­gii dzia­łań wobec dekre­tu, przed­sta­wi­cie­le GitHub zapro­po­no­wa­li spo­tka­nie kor­po­ra­cji dzia­ła­ją­cych w bran­ży tech­no­lo­gicz­nej. Jed­ną z roz­wa­ża­nych moż­li­wo­ści jest przy­łą­cze­nie się do pro­ce­su kwe­stio­nu­ją­ce­go legal­ność dekre­tu. Do pozwu zło­żo­ne­go przez pro­ku­ra­to­ra sta­nu Waszyng­ton prze­ciw­ko akto­wi już dołą­czył Amazon.com oraz Expedia.

Bio­rąc pod uwa­gę wyso­ki odse­tek osób uro­dzo­nych poza Sta­na­mi Zjed­no­czo­ny­mi pośród pra­cow­ni­ków Doli­ny Krze­mo­wej moż­na przy­pusz­czać, że wpływ anty­imi­granc­kich i dys­kry­mi­nu­ją­cych posu­nięć pre­zy­den­ta Trum­pa na roz­wój tech­no­lo­gicz­ny będzie skraj­nie nega­tyw­ny. Poli­ty­ka rela­tyw­nej otwar­to­ści i wspie­ra­nia inno­wa­cji pre­zy­den­ta Oba­my zosta­je obró­co­na o 180 stop­ni. Bran­ża tech­no­lo­gicz­na nie­po­koi się rów­nież nie­ja­snym sta­no­wi­skiem pre­zy­den­ta Trum­pa w kwe­stiach cyber­bez­pie­czeń­stwa, szy­fro­wa­nia czy wyda­nych w 2015 r. zasad o otwar­tym Inter­ne­cie (Fede­ral Com­mu­ni­ca­tions Com­mis­sion „Open Inter­net” rules).

Jak się rów­nież oka­za­ło, sta­no­wi­sko danej kor­po­ra­cji w kwe­stii imi­gra­cji może mieć bez­po­śred­nie prze­ło­że­nie na jej kon­dy­cję biz­ne­so­wą. Gdy nowo­jor­scy tak­sów­ka­rze dołą­czy­li do pro­te­stu prze­ciw­ko dekre­to­wi, Uber zobo­wią­zał swo­ich kie­row­ców do wyko­ny­wa­nia kur­sów na lot­ni­sko JFK; zaczął rów­nież sto­so­wać wyż­sze ceny (w związ­ku ze wzro­stem popy­tu na usłu­gę). Poli­ty­kę fir­my szyb­ko napięt­no­wa­no w mediach spo­łecz­no­ścio­wych: kam­pa­nia #dele­teu­ber dopro­wa­dzi­ła do tego, że po raz pierw­szy od powsta­nia Ube­ra stał się on rza­dziej pobie­ra­ną apli­ka­cją niż jego kon­ku­rent­ka – Lyft. Zde­cy­do­wa­na więk­szość użyt­kow­ni­ków Ube­ra i Lyfta to oso­by w wie­ku 18–44, z któ­rych więk­szość w cza­sie wybo­rów pre­zy­denc­kich popar­ła Hil­la­ry Clinton.

Boj­kot Ube­ra może oka­zać się jedy­nie chwi­lo­wym tren­dem. Bar­dziej praw­do­po­dob­ne jest jed­nak, że sto­su­nek firm dzia­ła­ją­cych w bran­ży tech­no­lo­gicz­nej do dys­kry­mi­na­cyj­nych i kse­no­fo­bicz­nych posu­nięć pre­zy­den­ta Trum­pa będzie miał real­ny wpływ na ich pozy­cję ryn­ko­wą. Decy­zja CEO Ube­ra, Tra­vi­sa Kala­nic­ka, o opusz­cze­niu gru­py mają­cej dora­dzać Trum­po­wi w kwe­stiach biz­ne­so­wych, świad­czy o świa­do­mo­ści siły oddzia­ły­wa­nia tego mechanizmu.

Hasłem prze­wod­nim kam­pa­nii pre­zy­denc­kiej Trum­pa – dla któ­re­go skąd­inąd głów­nym kana­łem komu­ni­ka­cji jest Twit­ter –  było „Make Ame­ri­ca Gre­at Aga­in”. Two­rze­nie barier dla zatrud­nie­nia w klu­czo­wym dla gospo­dar­ki sek­to­rze tech­no­lo­gicz­nym może unie­moż­li­wić osią­gnię­cie tego ambit­ne­go celu.

Źró­dła:

Arty­kuł M. Orcut­ta „Three Touchy Questions for Tech Leaders to Ask Trump” dostęp­ny tutaj.

Dane doty­czą­ce użyt­kow­ni­ków Ube­ra i Lyfta dostęp­ne tutaj.

Infor­ma­cja doty­czą­ca uczest­nic­twa przed­sta­wi­cie­li sek­to­ra nowych tech­no­lo­gii w pro­ce­sie prze­ciw­ko roz­po­rzą­dze­niu dostęp­na tutaj.

Infor­ma­cja doty­czą­ca pozy­cji Ube­ra w sto­sun­ku do Lyfta dostęp­na tutaj.

Kry­tycz­na ana­li­za bilan­su pre­zy­den­tu­ry Oba­my w zakre­sie tech­no­lo­gii dostęp­ne tutaj.

Omó­wie­nie roz­po­rzą­dze­nia wyko­naw­cze­go autor­stwa K. Cala­mu­ra dostęp­ne tutaj.

Raport „2016 Sili­con Val­ley Index” dostęp­ny tutaj.

Raport „Ter­ro­rism in Ame­ri­ca after 9/11” dostęp­ny tutaj.

Reak­cje lide­rów na całym świe­cie na roz­po­rzą­dze­nie pre­zy­den­ta Trum­pa opi­sa­ne są tutaj.

Tekst roz­po­rzą­dze­nia wyko­naw­cze­go dostęp­ny tutaj.

Tekst roz­po­rzą­dze­nia z komen­ta­rza­mi dostęp­ny tutaj.

Wia­do­mość o opusz­cze­niu przez CEO Ube­ra gru­py dora­dza­ją­cej pre­zy­den­to­wi Trum­po­wi w spra­wach busi­nessu dostęp­ny tutaj.

Wyni­ki exit polls po wybo­rach pre­zy­denc­kich 9 listo­pa­da 2016 r dostęp­ne tutaj.

Zesta­wie­nie wypo­wie­dzi Barac­ka Oba­my na temat tech­no­lo­gii dostęp­ne tutaj.

Scroll to Top