dr hab. K. Śledziewska
dr A. Pugacewicz
dr M. Sobolewski
K. Gyódi
B. Okoń
M. Ziembiński


Analiza mechanizmu geoblokowania w kontekście różnicowania cen w UE
2017-07-12T10:19:46+00:00

Project Description

Analiza mechanizmu geoblokowania w kontekście różnicowania cen w UE w transgranicznym handlu elektronicznym. Perspektywa Polski

CZYTAJ ONLINE
ZOBACZ WSZYSTKIE PUBLIKACJE

Obszerne badanie sytuacji polskiego e-commerce zostało wykonane na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, w związku z pracami Komisji Europejskiej nad tzw. jednolitym rynkiem cyfrowym. Zastosowane nowoczesne techniki badawcze (m.in. web scraping, online mystery shopper) pozwoliły badaczom z UW przebadać olbrzymie ilości danych dotyczących różnic w cenach produktów w 25 krajach Unii Europejskiej. Zespół badawczy, pod kierownictwem dr hab. Katarzyny Śledziewskiej i dr Macieja Sobolewskiego, badając 182 różne produkty (z kategorii: ubrania, oprogramowanie i gry, kosmetyki, AGD i elektronika) dokonał w sumie 25 tysięcy obserwacji, z których płyną m.in. następujące wnioski:

• W UE występuje naturalne zróżnicowanie cen – średni rozrzut osiąga realnie aż 30%, co z punktu widzenia kupującego oznacza różnice w wysokości nawet kilkudziesięciu euro
• Polska jest zdecydowanie najtańszym krajem Europy Środkowo-Wschodniej, nasze ceny, w zależności od kategorii są średnio od 10 do prawie 16% niższe
• Pomimo przewagi cenowej nad zagranicznymi rynkami, jedynie 3% polskich producentów sprzedaje transgranicznie za pośrednictwem e-commerce (podczas gdy unijna średnio to 8%)

Znacznie więcej informacji wynikających z przygotowanej przez DElab UW diagnozy polskiego rynku e-commerce w kontekście handlu transgranicznego znajdą Państwo w pełnym tekście raportu.