MIKROGRANT: Strategie i wyniki innowacyjne firm europejskich w świetle badań jednostkowych


STRATEGIE I WYNIKI INNOWACYJNE FIRM EUROPEJSKICH W ŚWIETLE BADAŃ JEDNOSTKOWYCH

Krzysz­tof Szczygielski
Współ­wy­ko­naw­cy: Dr Woj­ciech Gra­bow­ski (Uni­wer­sy­tet Łódz­ki), Mag­da­le­na Gębka

OPIS PROJEKTU BADAWCZEGO

Głów­nym celem pro­jek­tu jest zba­da­nie w per­spek­ty­wie porów­naw­czej stra­te­gii inno­wa­cyj­nych w sta­rych i nowych kra­jach Euro­pej­skie­go Obsza­ru Gospo­dar­cze­go, a tak­że pozio­mu i deter­mi­nant inno­wa­cyj­no­ści firm w tych gospo­dar­kach. Do tego celu wyko­rzy­sta­ne zosta­nie baza danych Euro­sta­tu (tzw. CD-Rom Euro­sta­tu), zawie­ra­ją­cy jed­nost­ko­we (pod­da­ne mikro­agre­ha­cji) dane z bada­nia Com­mu­ni­ty Inno­va­tion Survey dla kil­ku­na­stu kra­jów EOG. Bada­nie empi­rycz­ne będzie pole­ga­ło na osza­co­wa­niu rów­nań obja­śnia­ją­cych wymia­ry stra­te­gii inno­wa­cyj­nych (takich jak zaan­ga­żo­wa­nie w dzia­łal­ność R&D, zakup goto­wych tech­no­lo­gii, inno­wa­cje mar­ke­tin­go­we itd.), oraz ska­li inno­wa­cyj­no­ści firm (wpro­wa­dza­nie pro­duk­tów inno­wa­cyj­nych w ska­li ryn­ku, w ska­li fir­my) – za pomo­cą cha­rak­te­ry­styk firm oraz naro­do­we­go sys­te­mu inno­wa­cji kra­ju, w któ­rym fir­my ope­ru­ją. Ponad­to za pomo­cą metod nie­pa­ra­me­trycz­nych zosta­ną zba­da­ne róż­ni­ce w deter­mi­nan­tach stra­te­gii inno­wa­cyj­nych i pozio­mu inno­wa­cyj­no­ści mię­dzy sta­ry­mi i nowy­mi kra­ja­mi EOG.

CEL ZGŁASZANEGO PROJEKTU BADAWCZEGO I GŁÓWNE HIPOTEZY BADAWCZE

Cel pro­jek­tu został opi­sa­ny w punk­cie poprzed­nim. Zosta­ną zba­da­ne trzy hipo­te­tycz­ne źró­dła róż­nić w inno­wa­cyj­no­ści i stra­te­giach inno­wa­cyj­nych firm: (i) baza tech­no­lo­gicz­na firm, (ii) kra­jo­wy popyt na inno­wa­cyj­ne pro­duk­ty, (iii) związ­ki w naro­do­wym sys­te­mie inno­wa­cyj­nym. Każ­de z nich ma uza­sad­nie­nie zarów­no w teo­rii eko­no­mii, jak i w lite­ra­tu­rze poświę­co­nej inno­wa­cyj­no­ści kra­jów euro­pej­skich (p. „Związ­ki zgła­sza­ne­go projektu(…)”)

ZNACZENIE PROJEKTU BADAWCZEGO DLA DELab 

Wśród prio­ry­te­tów tema­tycz­nych Pro­gra­mu Eko­no­micz­ne­go DELAB jest „inno­wa­cyj­ność i jej prze­ło­że­nia na kon­ku­ren­cyj­ność tech­no­lo­gicz­ną oraz kon­ku­ren­cyj­ność zaso­bo­wo-struk­tu­ral­ną pol­skiej gospo­dar­ki, postęp tech­no­lo­gicz­ny, niwe­lo­wa­nie luki tech­no­lo­gicz­nej (…)”. Szcze­gó­ło­we bada­nie inno­wa­cyj­no­ści firm, sto­so­wa­nych przez nich stra­te­gii inno­wa­cyj­nych i ich deter­mi­nan­tów, prze­pro­wa­dzo­ne w per­spek­ty­wie porów­naw­czej, wyda­je się wypeł­niać zało­że­nia Pro­gra­mu Ekonomicznego.

ZWIĄZKI ZGŁASZANEGO PROJEKTU BADAWCZEGO ZE ŚWIATOWYMI NURTAMI BADAŃ

Pro­jekt nawią­zu­je do kil­ku nur­tów badań roz­wi­ja­nych w świa­to­wej literaturze.
Pierw­szym z nich są bada­nia stra­te­gii tech­no­lo­gicz­nych firm, zapo­cząt­ko­wa­ne przez Zahrę (1993, 1996), Pavit­ta (1990) i Adle­ra (1990), któ­ry roz­wi­nął kon­cep­cję bazy tech­no­lo­gicz­nej przed­się­bior­stwa. W ostat­nich latach zaob­ser­wo­wać moż­na zwięk­szo­ne zain­te­re­so­wa­nie tym nur­tem, przy czym czę­ściej niż o stra­te­giach tech­no­lo­gicz­nych mówi się o stra­te­giach inno­wa­cyj­nych firm (Clau­sen i in. 2012, Srho­lec i Ver­spa­gen 2012). W naukach o zarzą­dza­niu ist­nie­je pokrew­na lite­ra­tu­ra, poświę­co­na teo­rii stra­te­gii fir­my opar­tej na zaso­bach (Hen­ry 2008).
Po dru­gie, pro­jekt nawią­zu­je do obszer­nej lite­ra­tu­ry poświę­co­nej naro­do­wym sys­te­mom inno­wa­cji i to na kil­ku pozio­mach: w zakre­sie współ­pra­cy z inny­mi z sek­to­rem B+R, roli insty­tu­cji rzą­do­wych (por. Fre­eman 1987, 1995, wśród stu­diów empi­rycz­nych np. Czar­nitz­ki 2013), czy stop­nia roz­wo­ju popy­tu na dobra inno­wa­cyj­ne (Lun­dvall 2007, Edqu­ist 2005); ten ostat­ni aspekt jest tak­że pod­kre­śla­ny w lite­ra­tu­rze z zakre­su zarzą­dza­nia (Por­ter 1990).
Na trze­ci istot­ny nurt lite­ra­tu­ry skła­da­ją się mię­dzy­na­ro­do­we stu­dia porów­naw­cze inno­wa­cyj­no­ści firm. Tutaj nale­ży wymie­nić przede wszyst­kim opra­co­wa­nie OECD (2008), któ­re jed­nak nie uwzględ­nia kra­jów Euro­py Środ­ko­wej i Wschod­niej (za wyjąt­kiem Czech)

OCZEKIWANE WYNIKI

Zasad­ni­czym wyni­kiem pro­jek­tu będzie arty­kuł w języ­ku angiel­skim, któ­ry zosta­nie zło­żo­ny do mię­dzy­na­ro­do­we­go cza­so­pi­sma: może to być albo cza­so­pi­smo spe­cja­li­zu­ją­ce się w inno­wa­cjach (np. Indu­stry and Inno­va­tion, Jour­nal of Inno­va­tion Mana­ge­ment Poli­cy and Prac­ti­ce), albo cza­so­pi­smo spe­cja­li­zu­ją­ce się w bada­niach porów­naw­czych uwzględ­nia­ją­cych Euro­pę Wschod­nią (Post-Com­mu­nist Eco­no­mies, Eco­no­mics of Transiition).
Dodat­ko­wą korzy­ścią dla DELA­Bu będzie wej­ście w posia­da­nie bazy danych Euro­sta­tu z dany­mi z Com­mu­ni­ty Inno­va­tion Survey. Sama baza nie jest dro­ga (kosz­tu­je kil­ka­dzie­siąt euro), jed­nak otrzy­mać ją mogą tyl­ko insty­tu­cje, któ­re otrzy­ma­ją od Euro­sta­tu sta­tus orga­ni­za­cji badaw­czej. Dzię­ki reali­za­cji pro­jek­tu DELAB przej­dzie przez tę pro­ce­du­rę i będzie mógł wyko­rzy­sty­wać swój sta­tus w przy­szłych kon­tak­tach z Eurostatem.

Scroll to Top