Uprawianie nauki kojarzymy z długimi godzinami spędzonymi w bibliotece i żmudnej analizie danych. Tymczasem jednym z bardziej efektywnych mierników naszej aktywności naukowej i poziomu uprawianej nauki jest siatka połączeń lotniczych i liczba lotów, jakie wykonują naukowcy. Co łączy te kwestie z poziomem nauki? O tym w kolejnym odcinku podcastu.
O wynikach badań dotyczących mobilności naukowców oraz metodach estymowania dobrej nauki opowiada dr Adam Płoszaj (EUROREG UW), odpowiadając na pytania dr Justyny Pokojskiej o:
- cel i możliwość mierzenia nauki,
- możliwość skwantyfikowania poziomu danej dyscypliny,
- sposób, w jaki możemy stwierdzić, że od jakiegoś poziomu mamy do czynienia z dobrą nauką, a poniżej – z mniej wartościowymi badaniami,
- miary, które najlepiej oddają skuteczność prowadzonych przez nas badań,
- konieczność „bywania”, by zostać uznanym za dobrego naukowca,
- badania dr. Adama Płoszaja i wnioski w kontekście naukowców z UW,
- wpływ pandemii na światową naukę.