Cyfryzacja zmienia sposób postrzegania wielu aspektów naszej codzienności – by nie szukać daleko, choćby macierzyństwa i sposobu postrzegania przypisanych ról płciowych. Wydawać by się mogło, że nowoczesne media wspierają normy i postawy, które odchodzą od tradycyjnego postrzegania rodziny na rzecz nowoczesnego modelu, w którym ukazywanie określonych postaw ma z góry zdefiniowany cel. Jak w rzeczywistości wygląda polski Instagram parentingowy?
O analizie normatywnych wzorców macierzyństwa i jego wizualnych reprezentacji, a także dominujących dyskursów macierzyńskich na portalu Instagram mówi Małgorzata Gawrońska, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, odpowiadając na pytania dr Justyny Pokojskiej o:
- definicję „instamatek”,
- znaczenia ukryte w zdjęciach instamatek,
- normatywne wymiary macierzyństwa,
- społeczną definicję macierzyństwa oraz jej spójność z rzeczywistością i cyfrowymi obrazami,
- wzorce macierzyństwa wyróżnione w badaniu,
- techniki idealizowania obrazu rodziny,
- obraz ojca w instarodzinach,
- założenia koncepcji displaying family oraz metody demonstrowania rodzinności,
- źródła popularności procesu demonstrowania rodzinności i pełnionych ról,
- zmianę oczekiwań wobec macierzyństwa,
- metodę badania treści wizualnych w sieci.
Małgorzata Gawrońska o swoim badaniu opowie również podczas seminarium z cyklu „Cyfryzacja pod lupą nauki: Nowoczesne tradycjonalistki? Analiza treści zdjęć publikowanych przez Instamatki na portalu Instagram w świetle koncepcji displaying families”.