Dwudziesty pierwszy odcinek podcastu „Efekt Sieci” poświęcony jest metodologii badań okulograficznych, technicznych aspektach badania i jego zastosowaniu w różnych obszarach codziennego życia.
Ekspertem w rozmowie z dr Justyną Pokojską jest dr hab. Tomasz Gackowski, który odpowiada na pytania o:
- wartości poznawcze badań eye-trackingowych,
- procesy, w których wykorzystuje się śledzenie ruchu ludzkich oczu,
- zagrożenia i pożytki płynących z tej metody dla konsumentów,
- obszary (poza marketingiem), w których wykorzystuje się eye-tracking jako narzędzie (niekoniecznie badawcze).
„Badania okulograficzne są kluczowym narzędziem do określania przyjazności różnego rodzaju interfejsów technologicznych. To znaczy jesteśmy na podstawie badań okulograficznych, które możemy robić w modelu stacjonarnym, czyli takim, kiedy ktoś siedzi i patrzy na określony monitor, ale także i w modelu mobilnym, gdy nasza rzeczywistość jest jedną wielką sceną, którą badamy. Jeśli nie mamy ograniczeń co do miejsca i czasu realizacji takiego badania, to jesteśmy w stanie monitorować oczy naszych respondentów w dowolnych warunkach (…) W tym miejscu, gdzie mamy zidentyfikowane fiksacje okulograf mówi nam, że wystąpił atraktor, wzrok spoczął na określoną ilość czasu. Kapitalną informacją są sakady – pozwalają określić np. skuteczność marki”.
― dr hab. Tomasz Gackowski, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW