Tematem czternastego odcinka drugiego sezonu podcastu „Efekt Sieci” jest prywatność w sieci oraz cena, jaką musimy za nią zapłacić. Ponad 75 proc. internautów w Polsce uważa, że ma pełną (lub częściową) kontrolę nad swoimi danymi w sieci. Wśród Europejczyków odsetek jest znacznie niższy, bo tylko 14% jest podobnego zdania. Skąd takie różnice? Czy w Polsce jest lepiej niż w innych krajach?
Wiedzą ekspercką i wynikami swoich badań dzieli się Michał Paliński, analityk DELab UW i doktorant WNE UW, która odpowiada na pytania dr Justyny Pokojskiej o:
- źródła rozbieżności w badaniach Eurobarometru – czy jesteśmy zieloną wyspą prywatności w sieci, czy wręcz przeciwnie: mamy niewielką świadomość tego, co dzieje się z naszymi danymi,
- wartość naszych danych osobowych oraz sposoby liczenia „ceny” – co w tej kwestii wynika z badania Michała,
- które dane są najbardziej cenne dla różnych podmiotów,
- naszą skłonność do „handlowania” naszymi danymi oraz podmioty, które na tym zarabiają,
- sposoby monetyzacji danych przez cyfrowe podmioty,
- źródła rozbieżności między deklaracjami (nie chcemy udostępniać swoich danych w sieci) a postawami (nie czytamy polityk prywatności).