Tematem szesnastego odcinka drugiego sezonu podcastu „Efekt Sieci” jest minimalizm oraz trendy konsumenckie, które zweryfikowała, innym razem wzmocniła, pandemia. W czasie lockdownu i społecznej izolacji nastąpił spadek zakupów towarów luksusowych 22 proc. Przekłada się to na miliardy euro oszczędności. Czy oznacza to symboliczny koniec konsumpcjonizmu? Czy kokoniarstwo i neonomadyzm staną się wiodącymi trendami w nadchodzącym czasie?
Wiedzą ekspercką i wnioskami z badania minimalistek dzieli się Weronika Przecherska, analityczka DELab UW i doktorantka na Wydziale Socjologii UW, która odpowiada na pytania dr Justyny Pokojskiej o:
- szanse, że nowe technologie staną się katalizatorem postaw minimalistycznych,
- przełożenie spadków obrotów handlowych na postawę konsumpcjonizmu,
- sposoby używania internetu przez minimalistki i czy nie bardziej uczciwie byłoby porzucić aktywność w sieci, przechodzą w pełni w offline,
- kokoniarstwo i neonomadyzm – czym są i dlaczego ich popularność rośnie właśnie teraz?
- potencjał internetu, by zmieniać ludzi na lepsze,
- najcenniejsze wartości w dobie pandemii w obliczu zakwestionowania konsumpcjonizmu.