Tematem siedemnastego odcinka drugiego sezonu podcastu „Efekt Sieci” jest rewolucja cyfrowa na uczelniach. W sieci wielokrotnie można spotkać się z tezą, że wraz z nadejściem pandemii w polskiej edukacji skończył się XX wiek. Czy faktycznie pandemia wywołała rewolucję w szkolnictwie wyższym? Jakie wnioski z badań płyną w tej kwestii?
Wiedzą ekspercką i wynikami swojego badania efektywnych sposobów edukacji zdalnej dzieli się dr Przemysław Kusztelak (WNE UW), odpowiadając na pytania dr Justyny Pokojskiej o:
- realne szanse na zaistnienie na polskich uczelniach tak wyczekiwanego przełomu technologicznego,
- kształt rewolucji cyfrowej w kontekście badań dr. Kusztelaka,
- najbardziej efektywne techniki edukacji zdalnej,
- sposoby mierzenia efektywności kursów oraz sprawdzania które z nich odbierane są najlepiej przez rozmaite grupy,
- możliwość przeniesienia wniosków z badań na innych formy kształcenia,
- przyszłość edukacji akademickiej – czy zajęcia stacjonarne jeszcze powrócą na uczelnie? Czy wręcz przeciwnie – e‑learning i kursy zdalne zostaną inkorporowane jako podstawowe formy kształcenia?
- perspektywę doświadczonego dydaktyka w ocenie roku zdalnej edukacji.
„Osobiście od 10 lat prowadzę kursy e‑learningowe i rzeczywiście teraz stało się to masowe. Wydaje mi się, że ta transformacja bardzo nagle nastąpiła, ale jest w trakcie, postępuje. Nie skończyła się, bo mamy jeszcze mnóstwo barier, różnego rodzaju technologicznych. Okazuje się, że właściwie wszystkie uczelnie, ale nie tylko uczelnie, mierzą się z różnymi problemami natury technicznej. Chodzi o moce serwerów, o moc łącz internetowych i tak dalej. Natomiast ja bym tego nie ograniczał do edukacji wyższej, dlatego, że to cała gospodarka niesamowicie się zmieniła. Z moich doświadczeń jest tak, że jeszcze dwa lata temu po prostu nie byliśmy na to gotowi i nie mieliśmy możliwości zrobienia tego. Dlatego, że po pierwsze nie było możliwości technicznych. Kiedy starałem się dwa lata temu prowadzić na żywo zajęcia zdalne, okazało się, że kosztowało to jakieś duże pieniądze. Teraz mamy mnóstwo programów do nauczania zdalnego, do telekonferencji i właściwie to wszystko jest za darmo. Z drugiej strony nie było też za bardzo chęci, jeśli chodzi o osoby. Studenci akurat najbardziej chętnie do tego podchodzili, ale biznes – niekoniecznie. Okazuje się, że ludzie nie chcieli za bardzo brać udziału w kursach e‑learningowych czy zdalnych, bo mieli takie poczucie, że jednak najlepiej jest spotkać się i bezpośrednio zapytać, dopytać, posłuchać. Kontakt fizyczny okazał się tu bardzo ważny. Trzecia rzecz, bardzo ciekawa, biznes też nie chciał. Oprócz tego, że jestem wykładowcą na WNE UW, prowadzę też dużo szkoleń dla firm. Firmy mówiły, że jeżeli zapisujemy na szkolenie naszego pracownika, to on musi brać udział stacjonarnie, bo inaczej… chyba nie do końca mu wierzymy, że on w tym kursie będzie brał udział. Teraz jest zupełnie odwrotnie. To jest niesamowite”
― dr Przemysław Kusztelak, WNE UW