#19 Digitisation of Latin America

The nine­te­enth epi­so­de of the „Efekt Sie­ci” pod­cast explo­res Latin Ame­ri­ca from the per­spec­ti­ve of the regio­n’s digi­ti­sa­tion process.

The expert in the conver­sa­tion with Dr. Justy­na Pokoj­ska is Dr. Joan­na Gocłow­ska-Bolek (WNPiSM UW), who pre­sents in-depth fin­dings from her own rese­arch con­duc­ted in the Latin Ame­ri­can region and reflects on:
- the main and not enti­re­ly obvio­us bar­riers to the regio­n’s digi­ti­sa­tion pro­cess,
- ways of level­ling the con­ti­nen­t’s abi­li­ty to com­pe­te with other coun­tries,
- the con­di­tion of the edu­ca­tion sec­tor and public admi­ni­stra­tion in a region full of con­tra­dic­tions,
- the level of digi­tal com­pe­ten­ce of par­ti­cu­lar gro­ups of inhabitants. 

Share

„W obli­czu pan­de­mii oka­zu­je się, że zale­d­wie 20% dzie­ci i mło­dzie­ży ma dostęp do szko­ły zdal­nej. To pogłę­bia jesz­cze wyklu­cze­nie. Jed­nym z waż­nych aspek­tów, o któ­rych nale­ży powie­dzieć, jest ogrom­ne zróż­ni­co­wa­nie spo­łecz­ne w Ame­ry­ce Łaciń­skiej, to zna­czy jest duża gru­pa osób sła­bo sytu­owa­nych, któ­re mają pro­blem z utrzy­ma­niem się, codzien­nym funk­cjo­no­wa­niem, w związ­ku z tym rów­nież gor­szy dostęp i do inter­ne­tu, i do edu­ka­cji. Bar­dzo popu­lar­ne wśród klas wyż­szych, ale i kla­sy śred­niej aspi­ru­ją­cej jest posy­ła­nie dzie­ci do szkół pry­wat­nych. Jeśli ktoś rze­czy­wi­ście liczy, że jego dziec­ko mia­ło­by kon­ty­nu­ować naukę, posła­nie do szko­ły pry­wat­nej jest pierw­szym wybo­rem. Bied­niej­sza część spo­łe­czeń­stwa, któ­re zda­je sobie spra­wę z tego, że prze­ła­ma­nie tego zaklę­te­go krę­gu bie­dy i nie­chęć do powie­la­nia mię­dzy­po­ko­le­nio­wych wzo­rów leży w tym, że nale­ży inwe­sto­wać w edu­ka­cję dzie­ci, też skłon­na jest wybie­rać szko­ły pry­wat­ne (…) Sytu­acja ucy­fro­wie­nia admi­ni­stra­cji publicz­nej rze­czy­wi­ście kule­je. Naj­czę­ściej jest tak, że insty­tu­cje admi­ni­stra­cji cen­tral­nej mają swo­je stro­ny, w róż­nym stop­niu są one aktu­al­ne. Nato­miast jeśli cho­dzi o samo­rzą­dy lokal­ne, któ­re przy­kła­da­ją mniej­szą wagę, dys­po­nu­ją mniej­szy­mi środ­ka­mi, to cyfry­za­cja jest pro­ble­mem. Myślę, że więk­szym pro­ble­mem będzie biu­ro­kra­cja, któ­ra wią­że się z niskim pozio­mem cyfry­za­cji (…) W Ame­ry­ce Łaciń­skiej zna­leźć moż­na wie­le pozy­tyw­nych przy­kła­dów, gdzie inno­wa­cyj­ność jest duża i wdra­ża­nie przy­kła­dów dzia­łań takich jak start-up, gdzie zaan­ga­żo­wa­ne są mło­de oso­by to coś, o czym war­to wspo­mnieć. Wie­lu Laty­no­ame­ry­ka­nów zna świet­nie język angiel­ski, widzi­my przy­kła­dy kra­jów, któ­re są wyso­ko innowacyjne”.

― Dr. Joan­na Gocłow­ska-Bolek, Cen­tre for Poli­ti­cal Ana­ly­sis, Uni­ver­si­ty of Warsaw

Listen to the podcast on your favorite platform

More podcasts

Z dr. Michałem Boni i Bartoszem Ślosarskim o państwie 4.0 i datafikacji.
Z prof. Joanną Siwińską-Gorzelak i dr Katarzyną Nosalską o przemyśle 4.0 i rewolucji technologicznej.
Z Jowitą Michalską i prof. Magdaleną Słok-Wódkowską o globalizacji 4.0 i regulacjach.
Z dr Justyną Godlewską-Szyrkową i dr. Dawidem Szarańskim o pracy 4.0 i kluczowych kompetencjach.
Z Filipem Konopczyńskim i dr. Wojciechem Hardym o konsumpcji 4.0 i rozwoju genAI.
Z Katarzyną Szymielewicz i dr Joanną Mazur o rynku 4.0 i platformach cyfrowych.
Tematy: platforms
Scroll to Top