Przemiany pracy w sektorze finansowym
w kontekście rozwoju gospodarki cyfrowej
JAK CZWARTA REWOLUCJA TECHNOLOGICZNA ZMIENIA SEKTOR FINANSOWY?
JAK CZWARTA REWOLUCJA TECHNOLOGICZNA ZMIENIA PRACĘ W SEKTORZE FINANSOWYM W POLSCE?
JAKIE PROCESY W SEKTORZE FINANSOWYM PRZYŚPIESZYŁA PANDEMIA COVID-19?
Dynamiczne zmiany w sektorze finansowym związane są z wdrażaniem technologii datafikacji, pojawieniem się nowego typu klienta korzystającego z mobilnej obsługi i spersonalizowanych produktów, a także z nowym otoczeniem konkurencyjnym.
O tym, jak czwarta rewolucja technologiczna zmienia sektor finansowy i pracę w tym sektorze w Polsce oraz jakie procesy przyśpieszyła pandemia COVID-19 dowiedzieć możemy się z raportu DELab UW opracowanego we współpracy z Fundacją Cyberium i Warszawskim Instytutem Bankowości.
ZOBACZ WYNIKI KOLEJNEJ EDYCJI BADANIA
Badanie stanowi kontynuację wcześniejszych analiz prowadzonych przez DELab UW, z uwzględnieniem zmian wywołanych przez pandemię.
JAK CZWARTA REWOLUCJA TECHNOLOGICZNA ZMIENIA SEKTOR FINANSOWY?
Sektor finansowy jest wysoce podatny na zmiany wynikające z transformacji cyfrowej, a banki działające w Polsce nie będą wyjątkiem. Skutkami transformacji cyfrowej mogą okazać się redukcja miejsc pracy w efekcie inteligentnej automatyzacji, jak i zmiana charakteru pracy, przekładająca się na wzrost znaczenia kompetencji przyszłości.
KLUCZOWE CZYNNIKI PRZEMIANY PRACY W SEKTORZE FINANSOWYM
ZDANIEM WIĘKSZOŚCI RESPONDENTÓW TEMPO AUTOMATYZACJI NIE ULEGNIE ZWIĘKSZENIU
JAK CZWARTA REWOLUCJA TECHNOLOGICZNA ZMIENIA PRACĘ W SEKTORZE FINANSOWYM W POLSCE?
Badanie ankietowe przeprowadzone w 2019 roku przez DELab UW we współpracy z KIR i Fundacją Cyberium objęło 257. pracowników polskich banków. Ankieta wzbogacona została wywiadami z przedstawicielami najważniejszych polskich ośrodków sektora finansowego.
Z analizy wynika, że pracownicy polskiego sektora finansowego nie dostrzegają skali ryzyka restrukturyzacji, jaką niosą za sobą zmiany zachodzące pod wpływem rewolucji technologicznej. Większość respondentów spodziewa się utrzymania tempa automatyzacji podobnego do tego, jakiego doświadczyli w ciągu ostatnich 5 lat. Jedynie 14% uczestników badania uważa, że tempo automatyzacji będzie rosło, w porównaniu do tego, jakiego doświadczyli w przeszłości.
JAK CZWARTA REWOLUCJA TECHNOLOGICZNA ZMIENIA PRACĘ W SEKTORZE FINANSOWYM W POLSCE?
Pracownicy w niewystarczającym stopniu dysponują kluczowymi kompetencjami przyszłości, równocześnie nie doceniając ich wagi. Ponadto mniej niż połowa zarządów i działów HR przygotowuje pracowników do nadchodzących zmian. Pracodawcy niewystarczająco angażują się w kształcenie pracowników sektora, które pozwoliłoby im budować kompetencje umożliwiające pracę w radykalnie zmieniającym się środowisku w bankach lub zdobyć nowe zatrudnienie poza sektorem finansowym.
DZIAŁANIA NA RZECZ PODNOSZENIA KOMPETENCJI PRACOWNIKÓW PODEJMUJE MNIEJSZOŚĆ HR-ÓW I ZARZĄDÓW
GŁÓWNE OBSZARY TRENDÓW ZWIĄZANYCH Z COVID-19
JAKIE PROCESY W SEKTORZE FINANSOWYM PRZYŚPIESZYŁA PANDEMIA COVID-19?
Wybuch pandemii COVID-19 zaburzył dotychczasowy tryb funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji. Także sektor finansowy w Polsce został poddany próbie, w czasie której wyłoniły się cztery główne obszary zmian. Wiążą się one z produktem, pracą zdalną, bankowością oddziałową i zapleczem administracyjnym (back office). Obszary te zostały wytypowane z drugiej fali wywiadów przeprowadzonych z przedstawicielami banków w Polsce, którzy podzielili się swoimi obserwacjami w czasie pogłębiającego się kryzysu pandemicznego. Szczegóły w raporcie „Przemiany pracy w sektorze finansowym w kontekście gospodarki cyfrowej”.