Wobec wysokiego stopnia koncentracji na rynkach cyfrowych i tworzenia się konglomeratów cyfrowych kilku spółek technologicznych (znanych pod akronimem GAMAM dla Google, Amazon, Meta, Apple i Microsoft – tzw. Big Tech), unijne prawo konkurencji zmaga się z kryzysem tożsamości. Towarzyszy temu debata czy prawo konkurencji jest ograniczone do celów ściśle ekonomicznych, takich jak wąsko rozumiany dobrobyt konsumentów, czy realizuje również szersze cele, takie jak wolność do konkurowania lub integracja rynku. Debata ta ma wpływ m.in. na ocenę polityki ochrony konkurencji wobec transakcji na rynkach cyfrowych – tzw. zabójczych przejęć, czyli przejęć niewielkich, innowacyjnych spółek (start-upów) przez Big Tech. Skutki takich przejęć powinny być bowiem rozpatrywane w aspekcie szerszym niż jedynie konsekwencjalistycznym.
Badania dotyczą aksjologii, do której odwołuje się Komisja Europejska w decyzjach z zakresu kontroli koncentracji przedsiębiorstw. Na początku, w oparciu o metodę formalno-dogmatyczną i analizę orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), wytypowano słowa kluczowe obrazujące cele unijnego prawa konkurencji i ich derywaty. Następnie przeanalizowano częstotliwość występowania powyższych wartości w decyzjach Komisji Europejskiej z zakresu kontroli koncentracji przedsiębiorstw. Na tej podstawie dokonano oceny, jakimi wartościami kieruje się Komisja Europejska przy ocenie transakcji między przedsiębiorcami. Ponadto porównano, jak aksjologia, do której odwołuje się Komisja w dziedzinie kontroli koncentracji prezentuje się na tle aksjologii występującej we wszystkich dziedzinach prawa konkurencji. Badania rozszerzono o perspektywę wyroków TSUE. Lepsze zrozumienie, czym kieruje się Komisja w decyzjach z zakresu kontroli koncentracji przedsiębiorstw i ocena, czy uwzględnieniu podlegają wszystkie, czy tylko ściśle ekonomiczne wartości unijnego prawa konkurencji, może przyczynić się do skuteczniejszego przeciwdziałania tworzeniu się konglomeratów cyfrowych i poszukiwania odpowiedniej teorii szkody w cyfrowym ekosystemie.