W czasie kolejnego seminarium z naszego cyklu, omówione zostało badanie eksploracyjne, dotyczące postrzegania automatyzacji pracy umysłowej wśród menedżerów średniego szczebla w korporacjach dostarczających usługi dla biznesu.
Zrobotyzowana automatyzacja procesów (robotic process automation) wdrażana w korporacjach B2B to algorytmizacja rutynowych działań, charakterystyczna dla firm realizujących zadania administracyjne o dużej objętości i złożoności dla klienta biznesowego. Dzięki pogłębionym wywiadom możliwe było ustalenie, czy pracownicy zaawansowani stażem dostrzegają skalę i dynamikę zmian technologicznych, oraz jakie są ich doświadczenia, nadzieje i obawy związane z automatyzacją pracy, sztuczną inteligencją, czy uczeniem maszynowym.
Rozmowy z menedżerami wykazały, że automatyzacja nie jawi się im się jako zagrożenie, a jest raczej elementem nowej kultury organizacyjnej, oraz narzędziem, które stanowi nieocenioną pomoc w codziennych zmaganiach z presją czasu. Z perspektywy rozmówców, częściowe przejęcie przez technologię żmudnych obowiązków uwalnia ich intelektualny potencjał i daje czas na poświęcenie się bardziej twórczym zadaniom zawodowym. Dzieje się tak jednak pod warunkiem, że mogą mieć oni wpływ na zakres i jakość wprowadzanych rozwiązań. Mimo, że współczesne metody zarządzania (np. lean) kładą nacisk na ciągłe ulepszanie i kreatywność, w praktyce badanych tylko pomysły generujące największe oszczędności mają szansę na realizację. Automatyzacja procesów nie przebiega linearnie, ale jest narzucana lub odkładana na później zgodnie z logiką optymalizacji kosztowej, a także podlega ciągłym negocjacjom zależnym od relacji władzy, dystrybucji wiedzy i wewnętrznej dynamiki organizacji.