Celem projektu była analiza normatywnych wzorców macierzyństwa i jego wizualnych reprezentacji, a także dominujących dyskursów macierzyńskich na portalu Instagram. Ramą teoretyczną oraz inspiracją metodologiczną dla badania była koncepcja displaying families autorstwa Janet Finch, która zakorzeniona jest w paradygmacie teorii praktyk i zakłada imperatyw demonstrowania rodzinności w procesie jej „wytwarzania” i uzyskiwania społecznej legitymizacji.
W ramach przeprowadzonego badania jakościowej analizie treści z elementami semiologii poddałam 100 najpopularniejszych zdjęć spośród 1724 fotografii opublikowanych przez wybranych dziesięć popularnych influencerek parentingowych – Instamatek – w okresie sześciu miesięcy. W celu doboru próby, przez pięć dni, od 30 marca do 3 kwietnia 2020 roku obserwowałam na portalu Instagram wybrane hashtagi wykorzystywane przez Instamatki. Spośród profili, które w okresie obserwacji zamieściły przynajmniej jedno zdjęcie oznaczone przynajmniej jednym wybranym hashtagiem, wybrałam dziesięć najpopularniejszych, wyłączając przy tym profile celebrytów i osób publicznych znanych ze swojej aktywności innej niż działalność w przestrzeni mediów społecznościowych. Następnie wszystkie fotografie dostępne na wybranych profilach, które zamieszczono w okresie sześciu miesięcy wstecz, zostały zakodowane z uwzględnieniem daty publikacji, liczby polubień i komentarzy oraz przedstawionych na nich osób. W ten sposób zebrałam 1724 fotografie, spośród których wybrałam po 10 najpopularniejszych z każdego profilu, a wyselekcjonowanych sto fotografii poddałam analizie jakościowej z elementami semiologii.
Sposób doboru próby wynikał z zastosowania koncepcji displaying families również jako inspiracji metodologicznej. Przyjęłam, zgodnie z założeniami tej koncepcji, że skuteczność demonstrowania zależy od rozpoznawanych społecznie znaczeń przypisywanych demonstrowanym praktykom, a tym samym istotne znaczenie odgrywa w tym procesie reakcja, jaką wywołują one u obserwatorów. Założyłam, że najpopularniejsze Instamatki odnosząc sukces, wyrażony w liczbie polubień i obserwujących ich profile osób, prowadzą skuteczny displaying swoich praktyki macierzyńskich, tj. demonstrują macierzyństwo zgodnie z normatywnymi wzorcami, a obrazy wzbudzające największą aprobatę użytkowniczek Instagrama przedstawiają najbardziej dominujące obrazy macierzyństwa (i stąd decyzja metodologiczna o poddaniu analizie fotografii z największą liczbą polubień).
Tak przeprowadzone badanie nie pozwala oczywiście odpowiedzieć na pytanie jak rzeczywiście wygląda macierzyństwo Instamatek. Przyjęta perspektywa teoretyczna pozwoliła jednak na spojrzenie na zebrane fotografie z szerszej perspektywy – przez pryzmat znaczeń, jakie produkują i reprodukują i dominujących dyskursów, w jakie są uwikłane. Z badania płyną trzy podstawowe wnioski. Po pierwsze, displaying popularnych Instamatek był silnie sprzężony z normatywnymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak model rodziny, w jakim macierzyństwo jest realizowane (dominował tu tradycyjny model rodziny heteronormatywnej), czy sposób, w jaki w rodzinie odgrywane były inne role (np. rola ojca). Po drugie, zebrany materiał wskazuje na reprodukcję tradycyjnego podziału ról w rodzinie (zarówno na poziomie przedstawień rodziców jak i dzieci) i powielanie stereotypów płciowych. Po trzecie, prezentowana przez Instamatki wizja macierzyństwa jako centralnego punktu w życiu kobiety, będącego źródłem radości i spełnienia pomimo trudności, wpisuje się do pewnego stopnia w figurę Matki Polki, przy jednoczesnym nakładniu na matki nowych presji związanych z dążeniem do perfekcyjnego pełnienia tej roli, uwzględniając dbanie o aranżację przestrzeni domowej i atrakcyjność fizyczną.