Podczas kolejnego seminarium z cyklu „Cyfryzacja pod lupą nauki” przyglądaliśmy się kwestii skłonności konsumentów do wymiany danych osobowych na rozmaite profity. Referat wygłosił Michał Paliński, który w swoim badaniu przeanalizował gotowość użytkowników do akceptacji rabatów na przejazdy zamawiane przy użyciu aplikacji (np. Uber/FreeNow) w zamian za udostępnianie danych trzeciej stronie (reklamodawcy). Wykorzystując metodę eksperymentu wyboru dyskretnego, zbadał preferencje użytkowników względem udostępniania danych o różnym stopniu wrażliwości.
W jaki sposób świadomość praw płynących dla obywateli z funkcjonowania RODO wpływa na ich wycenę prywatności w sieci? Wstępne wyniki badania Michała Palińskiego wskazują na istnienie w Polsce miejsca na rozwój modeli biznesowych wykorzystujących mechanizm współfinansowania usług internetowych danymi użytkowników, tzn. skutecznej monetyzacji danych osobowych przez użytkowników. Użytkownicy wyżej wyceniają dane potencjalnie umożliwiające ich bezpośrednią identyfikację (np. imię i nazwisko, adres e‑mail etc.) niż np. cenniejsze z punktu widzenia biznesowego dane lokalizacyjne. Wnioski z analizy międzygrupowej pokazują, że świadomość RODO podnosi wycenę danych przez użytkowników.