Pandemia i związane z nią ograniczenia dotknęły cały świat, zmieniając sposób, w jaki ludzie pracują i żyją. Wiele zostało już powiedziane na temat wpływu na rynki pracy, przeniesienia pracy do domu i społecznych skutków pandemii. Niewiele jednak wiadomo na temat rzeczywistych zmian w codziennych zachowaniach i tego, w jaki sposób zmiany te wiążą się z dotkliwością kryzysu, wymuszonymi ograniczeniami czy poziomem rozwoju.
W swoim wystąpieniu dr Wojciech Hardy dostarcza pierwszych dowodów na zmianę wzorców życia codziennego, które obejmują informacje dotyczące całego okresu od początku pandemii dla ponad 50 krajów. Używa informacji o tym, kiedy ludzie słuchają muzyki, aby prześledzić, jak pandemia zaburzyła typowe wzorce. Zebrane przez zespół dane pochodzą z cotygodniowych list przebojów YouTube i są połączone z danymi Google Trends. Pozwala to zaobserwować godziny największej intensywności słuchania muzyki w różnych krajach i czasie. Dane te łączone są (praca w toku) z informacjami o przypadkach, ograniczeniach i blokadach oraz wskaźnikami makro, a także z innymi dostępnymi danymi Google w celu walidacji.
Na podstawie wyników analizy stwierdzić można wyraźną zmianę we wzorcach słuchania wraz z początkiem pandemii. Pandemia zredukowała znaczną część konsumpcji muzyki w godzinach typowych dla dojazdów do i z pracy. Z drugiej strony, konsumpcja w późnych godzinach wieczornych wzrosła po zwykłym czasie, sugerując możliwe przesunięcie do późnych godzin pracy. Te z kolei są kompensowane przez późniejsze rozpoczynanie dnia pracy. Przesunięcia te są charakterystyczne tylko dla dni roboczych, co potwierdza związek ze szkołą lub pracą.
Metody i dane
Zespół zebrał tygodniowe listy przebojów 100 najlepszych artystów YouTube dla 57 dostępnych krajów. Dotychczasowe dane zostały zebrane za okres od stycznia 2020 do stycznia 2021 roku i będą stale poszerzane, aby objąć zarówno kolejne okresy (w tym 2021), jak i wcześniejsze (2019 dla benchmarku). Dane z wykresów obejmują liczbę wyświetleń w danym tygodniu dla każdego z topowych artystów.
Po drugie, dla każdego tygodnia danych, co godzinę sprawdzono w Google Trends dla YouTube popularność wyszukiwania poszczególnych artystów. Tak więc dla każdego tygodnia i każdego kraju 100 artystów zostało sprawdzonych pod kątem popularności w wyszukiwaniach YouTube, przy czym zapytania zwracały popularność z częstotliwością godzinową dla wszystkich siedmiu dni tygodnia. Zestawienie Google Trends i YouTube pozwala śledzić zarówno zmiany w godzinowych wzorcach słuchania muzyki, jak i zmiany w całkowitej oglądalności.
Kilka wybranych wykresów poniżej pokazuje średnie miesięczne szacunkowe wzorce słuchania muzyki w kilku krajach. Zwracają uwagę przesunięcia wzorców w dni robocze i brak takich przesunięć w weekendy. Ponadto Szwecja – która nie wprowadziła żadnych ograniczeń na początku pandemii – nie wykazuje wyraźnych zmian. Jest to zgodne z interpretacją przyczynową wpływu pandemii i ograniczeń na obserwowane wzorce.
Dni robocze | Weekendy |
Australia | |
Niemcy | |
Polska | |
Szwecja | |
USA | |