Tematem seminarium będzie koncepcja kapitału cyfrowego, która w ostatnich latach stała się przedmiotem coraz liczniejszych dyskusji w czasopismach zajmujących się efektami ucyfrowienia. Kapitał cyfrowy obejmuje materialny dostęp do technologii cyfrowych i umiejętności potrzebne do ich efektywnego wykorzystania w sferze prywatnej, publicznej i zawodowej w celu gromadzenia bogactwa i pozycji społecznej.
Powszechność technologii cyfrowych wskazuje, że sposoby wykorzystywania kapitału cyfrowego są złożone i wymagają kontekstowego zrozumienia. Jednakże w literaturze więcej miejsca poświęca się dystrybucji kapitału cyfrowego niż eksploracji procesu akumulacji kapitału cyfrowego i sposobu, w jaki jednostki wykorzystują ten rodzaj kapitału do zdobywania przewagi społecznej.
Seminarium będzie bazowało na wstępnych wynikach badań realizowanych ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – Uniwersytet Badawczy” (kierownik projektu: Paweł Zalewski). Aby zrozumieć, jakie czynniki wpływają na akumulacje kapitału cyfrowego, przeprowadzono 15 wywiadów biograficznych z młodymi dorosłymi (w wieku od 23 do 29 lat), rejestrując ich narracje na temat socjalizacji technologicznej (odzwierciedlające akumulację kapitału cyfrowego) oraz na temat codziennego użytkowania technologii (ilustrujące wykorzystanie kapitału cyfrowego i jego efekty). Biorąc pod uwagę, że młodzi dorośli stanowią pokolenie, które dorastało w czasach rewolucji internetowej, ich doświadczenia z technologiami cyfrowymi są ściśle związane z procesem socjalizacji, wobec czego akumulacja kapitału cyfrowego jest widoczna w ich narracjach.
Wstępne badania wskazują, że proces gromadzenia kapitału cyfrowego u młodych dorosłych jest kształtowany przez edukacyjne i zawodowe trajektorie, obejmując napięcia między czynnikami strukturalnymi a indywidualnymi zdolnościami. Rozróżnić można pomiędzy dziedziczonym a przyswojonym kapitałem cyfrowym. Wyniki wskazują na społeczno-ekonomiczne różnice w gromadzeniu kapitału cyfrowego: osoby o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym strategicznie wykorzystują go dla przewagi społecznej, podczas gdy osoby o niższym statusie społeczno-ekonomicznym głównie wykorzystują go w celach rekreacyjnych. Młodzi ludzie z wyższym wykształceniem byli najbardziej świadomi, jak ich umiejętności cyfrowe przekładają się na ich obecną pracę, podczas gdy osoby o wykształceniu średnim nie widziały związku między umiejętnościami cyfrowymi a zatrudnieniem. Wyniki wydają się potwierdzać ogólną tendencję, gdzie nierówności w akumulacji kapitału cyfrowego utrwalają inne nierówności w akumulacji kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturalnego.