Seminarium z naszego anglojęzycznego cyklu Digital Europe Economic Seminars poświęciliśmy badaniom zespołu prof. Heidi Vendebosch nad cyberprzemocą, prowadzonym od 2005 roku.
Prof. Vandebosch przedstawiła założenia i główne wyniki analiz. W pierwszej fazie zespół prowadził głównie badania zorientowane na problem. W szczególności badał rozpowszechnienie cyberprzemocy, profile dręczycieli, ofiar i osób postronnych, wpływ cyberprzemocy na zdrowie fizyczne i psychiczne młodych ludzi, a także rolę rodziców, szkół, portali społecznościowych i mediów (informacyjnych).
Stopniowo, w oparciu o spostrzeżenia z pierwszej fazy, koncepcja ewoluowała w kierunku badań bardziej ukierunkowanych na rozwiązania. W kilku dużych, interdyscyplinarnych i międzyuniwersyteckich projektach rozwinięte zostały i ocenione oparte na dowodach (technologicznych) interwencje, takie jak poważna gra promująca pozytywną postawę, automatyczne systemy wykrywania cyberprzemocy na portalach społecznościowych oraz interfejsy refleksyjne (które sprawiają, że młodzi ludzie zastanawiają się dwa razy, zanim opublikują napastliwą treść). W miarę upływu czasu, typy agresji online, które badał zespół, również się różnicowały (molestowanie seksualne online, slut-shaming, celebrity bashing,.…). W podobny sposób rozszerzone zostały badane populacje (od niemal wyłącznego skupienia się na dzieciach i nastolatkach, do takiego, w którym punktem zainteresowania stała się również agresją online wśród dorosłych).