Kolejne seminarium z naszego anglojęzycznego cyklu Digital Europe Economic Seminars poświęciliśmy badaniu dr Anny Kerkhof z ifo Institute for Economic Research na temat dyferencjacji treści przez YouTuberów w obliczu zwiększania przez nich liczby reklam. Jakie strategie stosują twórcy treści, by wykorzystując mechanizmy YouTube’a godzić monetyzację ze zwiększaniem liczy odbiorców?
Wielu YouTuberów decyduje się na umieszczenie reklam w swoich filmach, by sfinansować proces twórczy. Jednak przyczynowy wpływ reklamy na wybór treści przez użytkowników pozostawał dotąd niezbadany. W swoim wystąpieniu dr Anna Kerkhof odwołała się do dwóch instytucjonalnych YouTube, aby pokazać, że egzogeniczny wzrost ilości reklam skłania YouTuberów do różnicowania swoich treści wideo od konkurencji.
Prawdopodobnym mechanizmem tłumaczącym tego typu działanie jest to, że YouTuberzy chcą uniknąć konkurencji. Widzowie zazwyczaj postrzegają reklamę jako uciążliwą, a więc jako „ukrytą cenę”, którą muszą zapłacić. Dlatego, gdyby YouTuber zwiększył ilość reklam, mogliby wybrać jego konkurencję. Jest to jednak mniej prawdopodobne, jeśli YouTuber odróżnia swoje treści od głównego nurtu, zdobywa siłę rynkową w niszy, a tym samym łagodzi konkurencję w „cenie” reklamy.