Kolejne seminarium z naszego anglojęzycznego cyklu Digital Europe Economic Seminars poświęciliśmy badaniu Caroliny Dalla Chiesa na temat fenomenu crowdfundingu.
Crowdfunding jest lokalnym zjawiskiem o międzynarodowym potencjale. Twórcy często pozostają w znacznym stopniu ograniczeni w swoich lokalnych środowiskach, oczekując jednak wyjścia poza małe produkcje kulturalne. Ten raczej lokalnie ograniczony pogląd znajduje związek z obszernymi dowodami empirycznymi, które pokazują, jak crowdfunding wzmacnia lokalne więzi, klastry, bliskie sieci społeczne, a tym samym opiera się na lokalnym potencjale (Agrawal et al., 2011; 2015; Hui et al., 2014; Lin & Viswanathan, 2016; Mendes da Silva et al., 2016; 2018; Breznitz i Noonan, 2020). W prezentacji prelegentka zagłębiła się w aspekty związane z geografią ekonomiczną crowdfundingu i jego relacjami z różnymi branżami kultury i przemysłu kreatywnego.
Podczas seminarium zgłębilimy różnice pomiędzy sektorami i zasięgiem kampanii crowdfundingowych jako sposobu na analizę charakterystyki ekonomicznej dóbr kultury udostępnianych poprzez crowdfunding. Prezentacja była poświęcona także charakterystyce nagród oferowanych w kampaniach crowdfundingowych na rzecz kultury: ich cechom związanym z doświadczeniem, dobrem i sygnałami poparcia. Rzuciło to światło na jedną z najbardziej innowacyjnych form finansowania dla przemysłu kulturalnego i kreatywnego, jej ograniczenia i przyszły program badawczy.