Abstrakt wystąpienia:
„Cyfrowa uwaga może być rozumiana jako nowy wskaźnik koncentracji działań jednostek w ich codziennym życiu. Mniejsza liczba platform skupia uwagę ludzi, a jednocześnie wykorzystuje mechanizmy perswazyjne, aby ta uwaga była nie tylko utrzymywana, ale i akcentowana. Studium prezentowane podczas seminarium jest badaniem wykorzystującym dane dotyczące konsumpcji mediów społecznościowych przez młodych ludzi w Hiszpanii. Badanie łączy techniki monitorowania konsumpcji, jak również grupy fokusowe, w których młodzi ludzie są pytani o ich motywacje do korzystania z sieci społecznościowych. Wyniki wskazują na rosnącą koncentrację na ekranach urządzeń mobilnych, jak również na koncentrację tej konsumpcji na platformach mediów społecznościowych. Co więcej, jakościowe wyjaśnienia uczestników badania pokazują świadomość nadmiernego korzystania z urządzeń, przy jednoczesnym sprzeciwie zarówno wobec zmniejszania ich konsumpcji, jak i zaprzestania korzystania z nich. Zbiorowy lęk przed rezygnacją z korzystania z mediów społecznościowych świadczy o emocjonalnej sile ekonomii uwagi prowadzonej przez duże platformy cyfrowe”.