Tematem piętnastego odcinka drugiego sezonu podcastu „Efekt Sieci” jest nauka zdalna oraz badania dotyczące zdalnej edukacji w czasie pandemii. Od wiosny zrobiliśmy krok milowy w nauczaniu zdalnym – zgodnie z danymi Niezależnego Zrzeszenia Studentów jeszcze przed wakacjami aż 70% studentów uczestniczyło w zajęciach zdalnych, prowadzonych w formie korespondencyjnej, czyli za pomocą maili z prowadzącymi. Jak wygląda to dziś i co mówią wyniki badań?
Wiedzą ekspercką i wnioskami z raportu „Nauczanie zdalne. Oswojenie (nie)znanego” dzieli się dr Joanna Mazur, analityczka DELab UW, która odpowiada na pytania dr Justyny Pokojskiej o:
- wnioski z poddanych analizie badań,
- „stan” edukacji zdalnej po niemal roku przejścia z nowy tryb,
- najbardziej efektywne formy nauczania zdalnego oraz czynniki, które warunkują jego sukces,
- największe zalety nauczania zdalnego,
- wyzwania, które tworzy edukacja zdalna,
- sposób, w jaki nowa forma nauczania radzi sobie z nierównościami,
- kwestię personalizacji w nauczaniu i zindywidualizowanych kursów, dopasowanych do potrzeb uczestników oraz szanse i zagrożenia, jakie model tworzy dla współczesnej akademii.