Jak pokazują dane Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, Polacy w poszukiwaniu informacji o świecie zaglądają najchętniej do internetu – aż 2/3 Polaków właśnie z sieci czerpie wiedzę o świecie. Tylko co 3 z nas włącza w tym celu radio, a co piąty sięga po prasę. Jak w tym zdominowaniu świata przez nowe technologie cyfrowe powinny zachowywać się media i w którą stronę powinien zmieniać się dyskurs publiczny?
O diagnozie i recepcie na uleczenie polskiej debaty publicznej opowiada prof. Michał Głowacki (Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW), odpowiadając na pytania dr Justyny Pokojskiej o:
- sposobie, w jaki internet wpływa na społeczeństwo,
- zmianach, które nowe media wprowadziły w tym, jak porozumiewamy się w przestrzeniach publicznych,
- klasyfikacji przemysłów kreatywnych,
- rewolucji nowym mediów, czyli zmianie w zakresie urządzeń mobilnych i prymacie użytkownika,
- tym, czy w obliczu nowych mediów i paradygmatu uczestnictwa, słuszne jest założenie, że każdy musi być uczestnikiem społeczności lokalnej,
- obszarach, w których internet nie jest przestrzenią otwartą na uczestnika i „ciemnych obszarach” internetu,
- pluralizacji dyskursu,
- inkluzywności debaty publicznej i kierunkach, w których powinny pójść media, by ją osiągnąć,
- trudnym procesie transformacji mediów w Polsce.